پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۷
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
بیمه پاسارگاد نسبت توانگری مالی خود را با قدرت بر روی «سطح یک» حفظ کرده است. این شرکت در نظر دارد که با افزایش سرمایه خود به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، همچنان بر سطح یک، تسلط داشته باشد و قدرت خود را به رخ بازار بیمه بکشد. 
کد خبر: ۷۱۴۲۸

تیتر20 - بیمه‌ها مانند بانک‌ها که کفایت سرمایه خود را با استانداردهای بانک مرکزی تطبیق می‌دهند، باید نسبت توانگری مالی خود را با استانداردهای بیمه مرکزی تطبیق دهند. نسبت توانگری بیمه ها، بازگو کننده کافی بودن سرمایه آن‌ها برای پوشش ریسک است. هرچه سرمایه شرکت بیمه، بالاتر از سرمایه الزامی باشد، به این معنی است که توانگری مالی بالاتری را برای پوشش ریسک‌ها دارد. 


در واقع، شرکت بیمه علاوه بر برخورداری از «قبول اتکائی» باید نسبت توانگری خود را هم در محدوده استاندارد (برابر ۱۰۰ درصد و بیشتر) حفظ کند. این محدوده، در آیین نامه شماره ۶۹ شورای عالی بیمه تعیین شده است. شرکتی که نسبت توانگری‌اش ۱۰۰ درصد و بیشتر باشد، برخوردار از «سطح یک» توانگری است. 


بیمه پاسارگارد، از معدود مجموعه‌های بیمه‌ای کشور است که نسبت توانگری مالی‌اش در صورت مالی سال ۱۴۰۲ به ۳۱۰ درصد می‌رسد. برابر اعلان پاسارگاد، این شرکت از ابتدای اجرای آیین نامه شماره ۶۹، نسبت توانگری خود را در سطح یک حفظ کرده است. 


این تسلط سرمایه موجود (سرمایه) بر سرمایه الزامی، به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا ریسک‌های بازار بیمه را با اطمینان از سر بگذارند. از آنجا که در بازار بیمه و اقتصاد، ریسک‌هایی چون بیمه گری، بازار، اعتبار، کاهش سود بانکی، تغییرات نرخ ارز و ریزش بازار سرمایه وجود دارد، ضرورت دارد که شرکت‌های بیمه تا قبل از رسیدن بحران، خود را نسبت به برخورداری از سپرهای ضد ریسک، تجهیز کرده باشند. 


خیز سرمایه‌ای بیمه پاسارگاد 
اما پاسارگاد، چگونه موفق شده است که نسبت توانگری مالی خود را به ۳۱۰ درصد برساند؟ گزارش صورت مالی سال ۱۴۰۲ بپاس (بیمه پاسارگاد) نشان می‌دهد که این شرکت، سرمایه خود را به ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسانده است. رکن اصلی نسبت توانگری، سرمایه موجود (دارایی منهای بدهی) شرکت بیمه است. هرچه قدر که شرکت بیمه سرمایه خود را افزایش دهد و آن را نسبت به سرمایه الزامی خود بالاتر ببرد، می‌تواند نسبت توانگری‌اش را افزایش دهد. 


اگر به تاریخچه افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد برگردیم، متوجه می‌شویم که این شرکت سال ۱۳۸۵ با سرمایه ۴۵ میلیارد تومان به ثبت رسید که ۵۰ درصد از این مبلغ در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹، از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین شد. پاسارگاد، از ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۹ تا ۱۰ آبان سال ۱۴۰۰.۶ مرحله افزایش سرمایه دیگر را هم ثبت کرده است. تجمیع داده‌ها نشان می‌دهد که در این ۶ نوبت، ۸۴۵ درصد افزایش سرمایه در ۱۴ نوبت انجام شده است. 


در نتیجه سرمایه بیمه پاسارگاد از ۴۵ میلیارد تومان تا پیش از ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ به ۶ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان در ابتدای دهه ۱۴۰۰ رسیده است. پاسارگاد، مجدد در ۷ آذر ۱۴۰۲، افزایش سرمایه جدید خود را این بار در چند مرحله مصوب کرد. مقرر شده است که سرمایه شرکت از ۶ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان با ۱۰۴ درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. 

بلوغ پاسارگاد در افزایش سرمایه 
موفقیت اصلی بیمه پاسارگاد، در این است که افزایش سرمایه سال‌های اخیر خود را از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای انجام داده است و نه از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران. تا پیش از افزایش سرمایه ۴ دی سال ۱۳۹۷، پاسارگاد در کنار سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای و اندوخته افزایش سرمایه و آورده نقدی، از مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران هم به عنوان منابع افزایش سرمایه استفاده می‌کرد اما جدا شدن از این روند در سال ۱۳۹۷، نشان داد که این شرکت به بلوغ اقتصادی دست یافته است و می‌تواند به اتکای سود و اندوخته‌های خود، کار افزایش سرمایه را پیش ببرد. 


حالا بیمه پاسارگاد در تلاش است که سرمایه خود را که در صورت مالی ۱۴۰۲ به ۷۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسید، به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد تا سطح یک توانگری خود را در بازار بیمه کشور حفظ کند. طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده، این افزایش سرمایه طی ۲ سال و از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای به میزان یاد شده می‌رسد.

ارسال نظرات
موضوعات روز